M%C3%A4yr%C3%A4koira.jpg

 

1. Ethän loukkaa minua.

Olen herkkätunteinen ja minulla on hyvä kuulo. Sinun ei tarvitse korottaa minulle ääntäsi eikä vääntää minulle asioita rautalangasta. Ole johdonmukainen ja palkitse minut onnistumisistani. Älä ikinä tarkoituksellisesti satuta minua. Se olisi minulle suurin loukkaus, enkä voisi enää luottaa sinuun.

Muista, että osaan myös murjottaa ja osoittaa mieltäni. Mäyräkoiran muisti on pitkä. Unohtaakseni kokemani epäoikeudenmukaisuudet, kuten sen, että unohdit pakata minut matkallesi mukaan, tarvitsen paljon hyvittelyä.. Siksi en todellakaan suosittelisi, että loukkaisit tunteitani...

katse2.jpg

 

2. Anna minulle muutama etuoikeus.

Eivät ne ole sinulta pois. Ne saavat minut tuntemaan itseni arvokkaaksi ja arvostetuksi. Kun saavun kotiisi, ota minut sohvallesi ja anna minulle paikka sylissäsi. Huomioi minut pienillä eleilläsi ja anna minulle erityinen paikka perheessäsi ja elämässäsi.

Näin saan vähitellen kierrettyä sinut tassuni ympärille. Ennen kuin huomaatkaan, olen saanut etuoikeuksia enemmän kuin alun perin suunnittelitkaan...mitä pieneen kokooni tulee, en tiedä montaakaan koiraa, joka pystyy näillä luojan suomilla vertikaalisilla mitoilla viemään niin paljon tilaa kuin meikäläinen halutessaan pystyy..! Mutta kun sen tajuat, on jo liian myöhäistä.

 

rintakeh%C3%A4n%20p%C3%A4%C3%A4ll%C3%A4.

 

3. Anna minulle anteeksi.

En ole aina oma itseni. Saatan olla väsynyt tai sairas, ja minulle saattaa käydä vahinkoja. Innostuksissani saatan jopa hajottaa jotakin. Pihalla saatan rähjätä asioille, jotka pelottavat minua. Ole silloin pitkämielinen. Vaikka olen perheesi jäsen, olen kuitenkin koira ja noudatan koiran vaistojani.

Tai sitten ihan vaan mielenkiinnosta kokeilen, miltä tuntuu revityn vessapaperin maku suussa tai miten tehokkaasti roskiksen sisällön saa analysoitua muutamassa tunnissa. Itsepähän lähdit töihin ja jätit minut yksin kotiin. Olisi kannattanut miettiä kahdesti..!

katse.jpg

 

4. Rakasta minua koko sydämestäsi.

Olen täällä ainoastaan sinua varten. Olet tärkein asia elämässäni. Sinulla on ystäväsi ja perheesi, minulla on ainoastaan sinut. Näytä minulle, että olen sinulle tärkeä.

Tietty määrä syyllisyyden tunnetta pitää sinut taatusti varpaillaan ja saa aikaan ehkä jokusen ekstraherkun, paijauksen tai leikkituokion. Ihminen, katso minua näihin teelautasen kokoisiin silmiini ja hypnotisoidu, ooommmm...

tuijottaa.jpg

 

5. Arvosta minua sellaisena kuin olen.

En voi ruumiinrakenteelleni mitään. Liikun matalalla ja ulottuvuuteni on rajallinen. Välillä kun innostun, saatan unohtaa rajoitteeni. Älä kuitenkaan pilkkaa minua tai naura minulle. Minäkin arvostan ja rakastan sinua juuri sellaisena kuin olet. Arvostathan minua myös kun tulen vanhaksi, sillä tiedäthän, että olen täällä vain käymässä.

Arvostan sinua kaikkein eniten silloin, kun täytät ruokakuppiani. Tai kohotat peittoasi niin että pääsen kaivautumaan kainaloosi. Eikä se ole minusta itsekästä ajattelua, se on ainoastaan järkevää. Mitäpä sitä muuta pieni mäyräkoira kaipaisi, kuin kunnon eväät ja kodin parhaan petipaikan!

kenk%C3%A4hyllyss%C3%A4.jpg

 

6. Vie minut metsään.

Olen mäyräkoira. Kaipaan luontoon ja tuoksujen äärelle. Lähde minun kanssani säännöllisesti metsään. Kun päästät minut nauttimaan vaihtelevista maastoista ja metsän tuoksuista, teet minut onnelliseksi.

Ja jos löydän jotain mielenkiintoista, saattaapi olla etten heti kuule asiaasi. Mutta lupaan palata asiaan heti kun se on mahdollista. Eikö ole kuitenkin mukavaa, että huomaat minun liikkuvan ripeästi ja oma-aloitteisesti? Kun niin monesti valitat, että narun kanssa saat houkutella minua perässäsi.. Ja jos satun löytämään jonkun mehevän raadon metsästä, älä nyt heti hermostu, jos vähän käyn siinä pyörähtämässä. Ei ne sinunkaan kroppavoiteesi kuule kovin hyvältä tuoksu.

pihalla.jpg

 

7. Anna minun tutustua nelijalkaisiin ystäviin.

Ota minulle kotiin kaveri. Tai ainakin vie minut tilanteisiin, joissa pääsen leikkimään lajitovereitteni kanssa. Vaikka olet minulle tärkeä, kaipaan omanlaistani seuraa. Se tekee minusta tasapainoisen ja onnellisen koiran.

Mutta älä tuo kotiin mitään riiviötä, joka roikkuu parrassa tai vetää hännästä. Tuo joku kiva leikkikaveri, jota jaksan. Ei sellaista, joka ei älyä lopettaa riehumista ja joka varastaa meikäläisen ruoat. Eikä mielellään kissaa.

lahjapaketti.jpg

 

8. Anna minulle aikaa.

Tiedän, että olet kiireinen. Mutta suunnittele päiväsi ja viikkosi niin, että olet huomioinut minut ja tarpeeni. Tarvitsen ulkoilua, huolenpitoa ja yhteistä tekemistä. En ole yksinkertainen enkä itsepäinen, vaikka olenkin mäyräkoira. Opettelen mielelläni uusia asioita ja lähden kanssasi erilaisiin paikkoihin.

Mieluiten tietenkin tulisin sohvalle kainaloosi. Paitsi jos nakkeja on tarjolla, teen ihan mitä vaan temppuja. Makkarakin käy. Rankka työ, reilut palkat! Älä odota minun tekevän ilmaiseksi mitään...ei ole sellaista käsitettä kuin "pyyteetön mäyräkoira"!

syliss%C3%A4.jpg

 

9. Anna minulle turvalliset rutiinit.

Vaikka läheisyytesi on minulle tärkeätä, tarvitsen myös omaa tilaa. Anna minun levätä ja syödä rauhassa. Anna minulle selkeät rutiinit ja päiväjärjestys. Ne antavat minulle turvallisuuden tunteen.

Enkä nyt tarkoita mitään omaa askartelupöytää autotallin nurkassa. Vaan jos olen ehtinyt varata sängyn ennen kuin tulet makuuhuoneeseen, on se oma vikasi että olet niin hidas. Kunnioita silloin sitä, että olin sinua nopeampi ja etevämpi ja anna minun säilyttää paikkani! Sohvalla on vielä hyvin tilaa. Tai tuossa sängyn reunalla.

tyyny.jpg

 

10. Puhu minulle.

Ymmärrän useita sanoja ja sinä voit opettaa niitä minulle lisää. En ehkä osaa vastata kuten sinä toivoisit, mutta älä silti lakkaa puhumasta minulle. Ymmärrän äänensävysi sanojesi takana. Kauniit sanasi ovat minulle hunajaa ja jokainen sanasi minulle on tärkeätä kuultavaa.

Paitsi kun minulla on tärkeämpää tekemistä. Silloin en välttämättä heti ehdi reagoida asiaasi. Jos sinulla on oikein kiire saada minut kuulemaan jokin asia, muista universaali kieli, joka minun tapauksessani toimii aina. Esimerkiksi jääkaapin oven narahdus tai juustosuikeropussin rapsahdus. Saat jakamattoman huomioni.

naama2.jpg

Rakkain terveisin,

Mäyräkoirasi